24 November 2009

Banjir Datang Lagi

Salam,

Setiap kali tibanya bulan November dan Disember, penduduk di Pantai Timur berada dalam keadaan berjaga-jaga dan ketakutan. Apa tidaknya, setiap kali tiba saja musim cuti sekolah, banjir akan melanda. Walaupun setiap kali banjir melanda dan ada nyawa yang terkorban, namun masih ada yang bergembira dengan kehadiran banjir tersebut.

Pihak-pihak tertentu selalu menyalahkan sistem perparitan yang tak teratur dan pembangunan yang tak bersistemetik adalah punca berlakunya banjir. Kemungkinan ada benarnya, sebab ada kawasan yang tak pernah dilanda banjir sebelum ini telah dinaiki air akhir-akhir ini.

Pihak Kerajaan(ADUN) dan pihak lain yang terbabit dalam hal ini selalu memberikan alasan sistem perparitan yang tak betul adalah punca berlakunya banjir apabila disoal oleh para wartawan. Namun mereka ni sebenarnya tidak sedar bahawa jawapan itu sebenarnya telah membongkar kelemahan mereka dalam menjaga dan mentadbir kawasan tersebut. Mana perginya slogan rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan.

Banjir sentiasa berlaku malahan bertambah teruk dari setahun ke setahun, sistem perparitan begitu juga, tak ada pun perubahan. Tapi yang hairannya banjir ni selalunya berlaku di kawasan yang mejoriti penduduknya miskin. Di kawasan orang-orang kaya atau berada, tak pula dilanda banjir.

Inilah nasib rakyat yang miskin, sentiasa tak terbela sampai bebila pun.

1 ulasan:

Jebon berkata...

Salam,

Kalo banjir naik bahtera Nabi Nuh???
Even alMighty Bahtera Nabi Nuh??? di blog..
http://doktrinisasi.blogspot.com