15 Ogos 2009

Hebat Sangatkah Pemain Badminton Kita?


Salam,

Indah khabar dari rupa. Itulah ungkapan yang sangat sesuai diungkapkan kepada pasukan badminton negara. Sebelum bermulanya Kejohanan Badminton Dunia, di Hyderabad India, semua jurulatih memukul canang mengatakan pasukan negara telah bersedia dan begitu yakin sekali akan kebolehan pemain-pemain. Apa tidaknya dengan gelaran pemain perseorangan nombor satu dunia, pemain beregu wanita nombor satu dunia, menampakkan kepada kita betapa kuatnya pemain-pemain badminton negara.

Tetapi nampaknya pemain-pemain kita hanya gah pada gelaran sahaja. Pemain bergu wanita kita kalah awal lagi, pemain perseorang lelaki kita juga yang bergelar datuk pun tak dapat ke separuh akhir. Harapan hanya tinggal kepada dua pasangan bergu lelaki yang berjaya ke separuh akhir, namun harapan itu tinggal harapan kerana kedua-dua regu tersebut kalah kepada lawan-lawan masing-masing.

Daripada pemerhatian saya, pemain kita lemah mental. Pemain kita bukan tak kuat, memang kuat tetapi apabila lawan mendahului, pemain kita mula hilang arah. Itu yang terjadi kepada Datuk Lee dan dua beregu lelaki kita.

Datuk Lee Chong Wei tak akan menang apabila berjumpa dengan Lin Dan kerana beliau tidak dapat mengawal tekanan mental disebabkan fobia kekalahan berterusan dengan Lin Dan. Dengan Sony pula, Chong Wei fobia dengan kejohanan lalu yang diadakan di KL yang mana Chong Wei juga tewas kepada Sony.

Harapan tinggi yang diletakkan kepada pemain-pemain juga merupakan salah satu sebab kenapa pemain-pemain kita kalah mental. Dan satu lagi saya rasa pemain-pemain kita terlalu dimanjakan. Mana ada negara yang memberikan pangkat atau pingat kepada ahli-ahli sukan mereka, habuan pun saya rasa tak sehebat kita. Latihan kita tak sekeras latihan yang diamalkan di China dan Indonesia. Walaupun kita mengambil jurulatih dari Indonesia, namun mereka tak dapat menerapkan corak latihan sebagaimana yang diamalkan di negara asal mereka. Kenapa? Jawabnya ialah pemain-pemain kita terlalu manja dan dimanjakan. Inilah akibatnya.

Tiada ulasan: