14 Julai 2009

Malang Tak Berbau

Salam,

Chukai-13 Julai 2009. Dalam perjalanan pulang ke rumah mentua di Felda Seberang Tayor, kira-kira jam 5.45 petang, aku terserempak dengan satu sekatan jalan yang dilakukan oleh Pihak JPJ. Banyak juga motor yang disuruh berhenti, tetapi ada sebuah kereta wira terus memecut tanpa menghiraukan pihak JPJ. Pegawai JPJ yang lain terus mengejar kereta tersebut. Pada masa tu aku berada agak jauh dibelakang.

Di pertengahan perjalanan, aku terserempak semula dengan kenderaan pacuan empat roda JPJ yang mengejar kereta wira tersebut, berlalu dengan laju sekali. Aku meneruskan perjalanan. Lebih kurang satu kilometer di hadapan aku lihat ramai orang berhenti ditepi jalan.

Daripada cerita orang ramai, kereta wira yang dikejar oleh kereta Peronda JPJ itu tidak dapat mengawal keretanya di selekoh tersebut lalu melanggar sebuah motor yang datang dari arah bertentangan.Keadaan ini menyebabkan pemandu motor cedera parah, kereta wira tersebut terbalik dan keempat-empat tayar berada di atas. Kereta peronda JPJ tersebut terus membuat pusingan U dan memecut dengan lajunya.

Kesian sungguh kepada remaja yang memandu motor tersebut, cedera parah dan malang sungguh nasib pemandu kereta wira tersebut, selain cedera ringan, keretanya rosak teruk. Inilah akibatnya apabila memandu tanpa lesen. Dan nasib baik juga Peronda JPJ tersebut tak berhenti, kalau berhenti mungkin mati pegawai JPJ tersebut dikerjakan oleh orang ramai.

Yang aku musykil di sini ialah apabila abang ipar aku yang melalui jalan yang sama setengah jam kemudian memberitahu bahawa tidak ada lagi sekatan jalan yang dilakukan oleh JPJ tersebut. Mungkin juga sekatan jalan ini bukan mendapat arahan daripada pihak atasan, dengan kata lain pegawai JPJ tersebut saja-saja jer nak cari duit lebih.

Siapa yang bersalah dalam hal ini?

Tiada ulasan: