10 Mei 2009

Sikap Orang Melayu

Salam,

Saya berbangsa Melayu. Tetapi saya tidak malu untuk membincangkan sikap negatif segelintir masyarakat Melayu.Kerana sikap negatif ini, kehidupan mereka tak pernah berubah. Kalau bapa mereka petani, petani jugalah kerja mereka anak-beranak, kalau nelayan kerja bapa mereka maka nelayan jugalah yang menjadi amalan mereka anak-beranak. Kenapa keadaan ini berlaku?

Walaupun pendapatan perkapita rakyat Malaysia kini agak tinggi, namun jangan tidak percaya kalau saya katakan rata-rata masyarakat Melayu di kampung masih berpendapatan di bawah paras kemiskinan. Dalam hal ini siapa yang patut disalahkan? Adakah rakyat itu sendiri atau pun kerajaan?

Pada pendapat saya, kerajaan tak boleh dipersalahkan dalam hal ini. Kerajaan telah menyediakan segala-galanya. Keadaan ekonomi negara yang stabil, keadaan politik negara yang aman. Keadaan ini membolehkan rakyat bebas bergerak dan melakukan apa sahaja asalkan tidak melanggar peraturan atau undang-undang negara. Namun kemiskinan masih lagi membelenggu masyarakat kita.

Pada saya, keadaan ini berlaku disebabkan oleh sikap kita sendiri yang tak mahu berubah.Kenapa saya berkata demikian?

Saya ada menyertai perniagaan jualan langsung. Insyaallah dengan berkat kegigihan, saya sudah boleh menjana pendapatan RM5000 ke atas setiap bulan. Dalam kumpulan saya ada daripada golongan profesional seperti pensyarah, doktor, peguam dan ada juga daripada golongan pertengahan seperti guru dan ada juga daripada golongan bawahan seperti suri rumah, driver yang telah berjaya dan hidup dalam kemewahan. Namun apabila saya masuk ke kampung-kampung untuk mempromosikan perniagaan ini, masih ramai daripada masyarakat kita yang berfikiran negatif dan tak mahu berubah mengubah kehidupan mereka.

Apabila saya memberitahu mereka tentang "up line" saya yang bekerja sebagai pensyarah telah berjaya menjana pendapatan melebihi RM500 ribu sebulan. Alasan mereka yang tak mahu berubah mengatakan bahawa mereka ada modal, mereka ada ramai kawan, sebab tu mereka boleh berjaya. Saya mana ada itu semua. Betul juga kata mereka, boleh diterima akal.

Apabila saya memberikan contoh, seorang suri rumah dan suaminya pemandu boleh menjana pendapatan melebihi RM100 ribu sebulan. Alasan mereka yang tak mahu berubah mengatakan mereka boleh berjaya sebab mereka orang miskin dan memerlukan duit, sebab tu mereka buat bersungguh-sungguh. Betul juga alasan mereka tu, boleh diterima akal.

Kalau begitu tak perlu risaulah kalau kita mendapati sebahagian besar daripada masyarakat kita yang miskin. Sebenarnya kita sendiri yang menentukan nasib diri kita bukan orang lain. Allah tak akan mengubah nasib seseorang melainkan mereka sendiri yang mengubahnya. Tepuk dada tanya selera.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MLM ni lebih banyak yg kecundang dari yg berjaya. Networking jadi penting. Tapi saturation of membership is a reality. Produk sedikit, no choice.
Hmm MLM apa tok buat ?

zukeri berkata...

Tuuuu... ada gambar kat sebelah tu. Hehehe...

tok janggut berkata...

pecah lubang. Hehehe