21 Disember 2008

Masjid Di Bandar Jertih

Salam,

Negeri Terengganu memang terkenal dengan masjidnya. Paling menarik dan menerima ramai kunjungan pelancong ialah masjid Kristal yang terletak di bandar raya Kuala Terengganu. Walaupun menerima banyak pujian daripada ramai pelancong namun ia juga tak lepas daripada kritikan terutama pihak pembangkang yang menganggap pembinaan ini satu pembaziran. Mungkin ada betulnya.

Tapi apa yang aku nak ceritakan ni bukanlah mengenai masjid Kristal tetapi mengenai masjid yang baru siap dibina yang terletak di bandar Jertih dalam daerah Besut. Masjid ini memang cantik, besar, dua tingkat dan ada lif lagi untuk ke tingkat 1. Dengar cerita perbelanjaannya lebih kurang 12 juta, tak tahulah betul ker tidak. Tetapi kalau dilihat daripada senibina dan reka bentuknya, memang memerlukan belanja yang besar. Satu pembaziran atau tidak? Tak tahulah dan bukan itu yang aku nak sentuh di sini.

Apa yang aku nak katakan di sini ialah tentang keselamatan kepada anak-anak kecil yang bermain-main di tingkat satu. Dalam perjalanan pulang dari Penang pada 17.12.2008, aku sempat singgah di masjid tersebut untuk solat asar dan zohor. Aku dapati bahagian dinding yang aku bulatkan dalam gambar sangat berbahaya kepada kanak-kanak yang bermain-main di tingkat satu semasa ibu bapa mereka sedang solat. Lubangnya sangat luas tanpa ada apa-apa halangan. Ini boleh menyebabkan kanak-kanak terjatuh ke bawah kalau tak diawasi dengan betul.


Kepada semua ibu bapa yang singgah untuk solat di sini harap berhati-hati dengan anak-anak mereka. Dan kepada mereka yang bertanggungjawab terhadap masjid ini moga-moga mengambil perhatian yang serius dalam hal ini.
Sekian.

4 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

Salam tok janggut,

Terengganu memang tenang dan menarik :-)













(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com

abdrahim kassim berkata...

Dah jadi satu-satu hal nanti barulah hebuh satu dunia. Biasalah Malaysia...

azlishukri berkata...

betul masjid2nya cantik. susah nak jumpa pengurusan masjid yang baik seperti di Terengganu..

~PakKaramu~ berkata...

Salam hijrah