06 Disember 2008

Ketuanan Melayu

Salamun alaikum,

Apabila kita bercakap tentang "ketuanan Melayu", boleh dikatakan semua pihak melenting, tak kira Melayu, Cina mahupun India. Kenapa mereka melenting, tak siapa yang tahu. Apabila orang Cina dan India bercakap tentang ketuanan Melayu, Melayu dengan marahnya mengatakan bahawa orang Cina dan India mahu menghapuskan ketuanan Melayu. Apabila orang Melayu bercakap tentang ketuanan Melayu, Cina dan India pula dengan beraninya mengatakan orang Melayu nak menjadi "Tuan". Inilah yang berlaku dulu, kini dan mungkin buat selama-lamanya.

Apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan frasa ketuanan Melayu ini? Betulkah Melayu ingin menjadi tuan atau melayu sudah menjadi tuan? Saya sendiri pun tidak pasti apakah yang dimaksudkan dengan ketuanan Melayu. Kalau nak dikatakan ketuanan Melayu ini membawa maksud tuan dan hamba, saya rasa tidak tepat. Dalam ekonomi, Melayu bukan tuan. Dalam politik, walaupun kuasa pentadbiran dikuasai oleh Melayu namun Melayu tidak berkuasa.

Saya pernah bekerja di sekolah swasta yang dipunyai oleh bangsa Cina. Gaji saya lebih rendah jika dibandingkan dengan gaji kawan saya dari bangsa Cina walaupun mempunyai kelulusan dari universiti yang sama dan dalam jurusan yang sama. Isteri saya bekerja di salah sebuah syarikat yang juga dipunyai oleh orang Cina. Gajinya juga lebih rendah jika dibandingkan dengan kawanya yang berbangsa Cina yang berkelulusan SPM, sedangkan isteri saya berkelulusan Universiti. Seorang kawan saya berbangsa Melayu, mempunyai syarikat sendiri. Beliau membayar gaji kepada pekerja Cina lebih tinggi berbanding dengan pekerja Melayu. Daripada tiga contoh di atas, saya tak pasti siapa tuan, siapa hamba sebenarnya.

Dalam politik, memang kuasa tertinggi dipegang oleh Melayu, tetapi apabila Melayu menimbulkan isu-isu yang berkaitan dengan bangsa lain, ia dianggap telah menimbulkan isu perkauman yang boleh membawa kemarahan rakyat dan orang tersebut disuruh menarik balik kata-kata tersebut atau memohon maaf. Tetapi jika ada orang Cina yang menimbulkan sesuatu isu berkaitan Melayu, ia langsung tidak ada apa-apa tindakan. Siapakah tuan sebenarnya?

1 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

sepatutnya isu ni tak timbul..
Setiap negara memang ada Tuan masing2..











(( Renungkan )) Ke Mana Kita Mahu Pergi?
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com
Forum Generasi Muda
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Pakatan Antara Parti Lawan Tidak Kekal
http://pro-faizal.blogspot.com