29 September 2008

Raya Bakal Menjelma Tiba.

Salam,

Mungkin lusa ataupun tulat kita semua umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidil Fitri. Kalau lusa raya, maka kita berpuasa 29 hari sahaja, kalau tulat raya, kita puasa 30 hari. Masih terngiang-ngiang kata-kata nenek masa penulis kecil dulu. Dia kata kalau kita puasa 29 hari, tak cukup mesti puasa 30 hari juga baru cukup sebulan. Tak tahulah betul ker tidak. Yang pastinya kini kegembiraan menyambut raya melebihi kegembiraan menunggu tibanya ramadan. Ini yang silapnya amalan umat kini.

Amalan berpuasa di bulan ramadan adalah amalan wajib bagi umat islam sedangkan amalan raya tidak. Sepatutnya kita gembira apabila tibanya ramadan. Kerana selain dapat berpuasa, kita juga dapat melakukan amalan yang lain. Tetapi sekarang, umat amat menunggu ketibaan 1 Syawal. 1 Syawal merupakan hari yang paling istimewa walaupun bagi mereka yang tak berpuasa. Untuk menyambut hari itu, umat sanggup berhabisan membeli apa yang patut seperti sofa baru, kereta baru, baju baru, dan pelbagai jenis juadah(maklumlah sebulan berpuasa). Perbuatan ini sebenarnya satu perbuatan yang membazir. Dan Allah telah kata "orang yang membazir ialah kawan syaitan". Jadi apakah hukumnya menyambut hari raya dengan cara begini?

Amalan lain yang begitu sinonim dengan hari raya ialah amalan memberi duit raya. Kalau dulu masa penulis kecil amalan memberi duit raya biasa saja, main hulur jer 10 sen, 20 sen seorang. Sekarang lain. Kerajaan telah menyediakan sampul khas sempena hari raya untuk memasukkan duit raya untuk diagih-agihkan kepada kanak-kanak yang datang beraya. Sesetengah pendapat mengatakan amalan ini salah kerana menyamai perayaan agama lain seperti pemberian "angpow" masa tahun baru Cina. Pendapat lain pula mengatakan sebaliknya. Pada penulis amalan ini tak salah. Ini juga merupakan salah satu cara kita bersedekah sebagaimana yang banyak diperkatakan dalam quran. Bagaimana kita nak bersedekah, terserah kepada kita selagi kita mampu. Dan bagi mereka yang tak mampu janganlah pula sampai berhutang hanya semata-mata nak bagi bagi duit raya pada kanak-kanak. Kalau tak buat macam tu nanti malu pada jiran-jiran. Ini salah.

Akhir sekali, janganlah menyambut hari raya dengan cara yang melampau, takut-takut ianya bertentangan dengan ajaran agama. Bersederhanalah dalam semua hal.

3 ulasan:

mie berkata...

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin. xx

UMNO PARTI PENJARA berkata...

Salam Lebaran....



Akar Umbi & Calon ‘Kuda Hitam’ Ada Kejutan ;-)
http://pro-faizal.blogspot.com

UMNO PARTI PENJARA berkata...

INFO TERKINI:

FAIZAL ZAKARIA TANDING KETUA PEMUDA UMNO - MUKTAMAD

RUJUK >> http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com