12 Ogos 2008

Politik Wang

Salam,

Setiap kali tiba pilihanraya tak kira besar atau pun kecil, setiap kali tiba musim pemilihan di peringkat cawangan, bahagian, dan pusat, setiap kali itu jugalah berkumandangnya kata-kata "politik wang", "rasuah" dan sebagainya. Sampai bila perkara ini akan berakhir? Kenapa perkara ini tak boleh dihapuskan? Kenapa keadaan ini berlaku? Banyak persoalan yang bermain di benak fikiran kita.

Dua minggu lepas, seorang kawan baik saya menelefon saya. Katanya, dia nak masuk pemilihan ketua pemuda UMNO. Saya tanya, kenapa nak ceburkan diri dalam politik pula? Katanya, ada pihak di peringkat akar umbi nakkan perubahan. Saya kata, masuklah. Tapi sebenarnya dalam hati saya, saya tak galakkan beliau libatkan diri dalam pemilihan tersebut. Untuk apa? Kalau untuk dapatkan duit, saya rasa tak sepatutnya, sebab beliau dah ada kereta Mercedes, dia dah ada rumah banglo besar, dia dah ada jawatan yang besar(pengarah di sebuah syarikat yang besar dan terkenal). Tapi demi menjaga hatinya, saya diamkan diri.

Minggu lepas, dia telefon lagi saya. Katanya, tak dapatlah, mungkin pencalonan aku tak lepas, demo main jahat, banyak dia bagi.

Tak nak percaya, dia kawan baik. Mengeluh juga mendengar rintihan kawan. Tapi inilah realiti politik kini tak kira mana-mana pihak. Walaupun pihak atasan melarang itu dan ini, namun hakikat yang terpaksa ditelan ialah barah ini amat susah nak diubatkan.

Pernah saya mendengar satu rancangan di TV. Antara ahli panelnya ialah Prof Khoo Kay Kim. Pengerusi bertanyakan pendapat beliau tentang politik wang dulu dan kini. Prof Khoo menjawab, dulu lain, kalau ada seorang YB atau menteri yang letak jawatan ker, mati ker, bukan main susah nak cari pengganti kerana mereka tak mahu memikul tanggungjawab yang besar, mereka takut tak boleh jadi wakil rakyat yang baik, tapi kini kalau seorang pergi, seribu menanti, sambil gelak kecil.

Lagi pun dulu, mereka yang terlibat dalam politik terdiri daripada golongan pendidik atau guru. Mereka ini mempunyai jiwa dan semangat untuk membela dan memajukan rakyat. Mereka tidak mementingkan wang ringgit kerana pada masa itu faktor sosial yang dipentingkan. Kini, mereka yang terlibat dalam politik terdiri daripada kontraktor-kontraktor, bisnesmen. Jiwa dan semangat mereka lain.

Itu yang dijelaskan oleh Prof. Khoo. Ada benarnya kata-kata beliau dan kita kena terima hakikat inilah realitinya politik kita. Tidak ada cara lain untuk mengubatinya. Satu cara sahaja, kembalilah kepada agama. Boleh dikatakan semua manusia mempunyai agama. Semua agama menyuruh melakukan kebaikan. Maka kembalilah kepada yang satu itu. Moga hati kita akan bertukar kepada kebaikan. Sekiannnnnnnnn....

2 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...

Saya tak main politik wang pun.

Alhamdulillah.. menang jugak..

Baru Cawangan :)




JEMPUT MASUK KE THREAD FORUM SAYA ;)

LAYARI http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

zeme berkata...

Salam saudara Tok Janggut,

Memang lumrah sekarang, realiti itulah yang berlaku. Seterusnya dikit dikit lama lama mengikis semangat perjuangan tulen alif, ba, ta di kalangan ahli bila mana politik wang bersawang.

Wasalam.