22 Ogos 2008

Kenapa Anwar Disayangi Amerika

Artikel ini saya petik dalam http://cekka.wordpress.com/page/2/. Banyak artikel menarik di sana. Silalah...
Al Gore Sayang Anwar Ibrahim?

(Gambar: Poster mereka berdua ini ada di pajero PKR. Mengapa?)
Al Gore atau nama penuhnya Albert Arnold Al Gore adalah bekas Naib Presiden Amerika Syarikat (1993-2001). Al Gore adalah berbangsa Yahudi. Al Gore adalah rakan sekutu Bill Clinton daripada parti Demokrat.
Ketika Al Gore berkuasa di dalam kerajaan Amerika, Anwar merupakan ‘Orang No 2′ terpenting di Malaysia sebagai Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia (TPM). Waktu itu, Al Gore juga adalah orang no. 2 di Amerika Syarikat.
Pada tahun 1998, Anwar sudah memasang impian untuk kerusi no. 1 iaitu Perdana Menteri Malaysia. Beliau mahu menjadi PM yang teragung di rantau Asia. Untuk mencapati matlamat tersebut, Anwar perlu bersahabat dengan kuasa no. 1 dunia iaitu Amerika Syarikat.
Anwar percaya bahawa hanya dengan restu Amerika sahaja seseorang pemimpin itu mampu dinobatkan menjadi pemimpin agung Asia. Maka tidak menghairankan semua, mengapa ada gambar Bush dan Al Gore ada di sebuah pajero ketika Anwar sedang berkempen di Permatang Pauh.
Jika berjaya menjadi Perdana Menteri seperti yang diidamkannya pada 16 September ini, maka akan tercatat dalam buku sejarah Asia nama Anwar dibaca oleh generasi seterusnya sebaris dengan nama Mahatma Gandhi atau Jose Rizal.

(Gambar: Anwar bersama dengan Mary Robinson dalam satu program Datamatix Group di Dubai. Al Gore adalah penaung kepada Datamatix Group)
Dari tirai pejabat White House, Al Gore sering diceritakan tentang kehebatan Anwar dari Malaysia melalui wakil-wakil Amerika yang dihantar khusus menemui Anwar. Dua orang wakil Al Gore yang sering berjumpa Anwar di Malaysia ialah Wiliam Cohen (Setiausaha Pertahanan Amerika) dan Madeline AlBright (Setiausaha Negara). Cohen yang juga berbangsa Yahudi ialah sahabat karib Anwar sejak 1973 lagi.
Mereka berkenalan di Cairo, Mesir ketika Anwar menjadi Presiden WAMY (World Assembly of Muslim Youth). Cohen ialah orang yang bertanggungjawab memberikan hamparan karpet merah kepada Anwar ketika Anwar datang ke Amerika Syarikat. Serta disambut dengan 21 das tembakan meriam. Apakah maksud 21 das tembakan meriam? Bukankah itu simbolik sambutan seorang Ketua Negara? Apakah Anwar Ketua Negara Malaysia?
Pada 1998, ketika Anwar dipecat, Al Gore panik dan turun sendiri ke Kuala Lumpur untuk menyatakan sokongan kepada Anwar. Al Gore menyokong reformasi jalanan. Perkara yang sama berulang pada 2008, White House panik dan mengarahkan Tom Casey dan Sean Mc Cormack, kedua dua adalah Jurucakap Jabatan Negara Amerika Syarikat untuk membela Anwar daripada ditangkap. Malah Condoleeza Rice sendiri mengeluarkan kenyataan membela Anwar selepas itu. Mengapa Amerika sayang benar pada Anwar?

Ketika reformasi 1998, Al Gore mengecam kerajaan Malaysia dan memuji-muji keberanian rakyat Malaysia yang menyokong REFORMASI ke atas Anwar. Sokongan terbuka ke atas Anwar itu diucapkan dalam Majlis Makan Malam Forum Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) di Kuala Lumpur pada 16 November 1998.
Barangkali ketika itu Al Gore berpendapat dengan menunjukkan sokongan terbuka Amerika kepada Reformasi, ianya akan lebih menyemarakkan lagi gelombang reformasi rakyat untuk menumbangkan kerajaan pimpinan Dr Mahathir.
Mungkin Al Gore mengharapkan dengan kebangkitan rakyat itu, Dr Mahathir akan segera tumbang dan Kerajaan Rakyat kembali berkuasa dan segera membebaskan Anwar untuk dinobatkan semula menjadi PM. Dr Mahathir tidak tumbang dan impian Anwar tidak tercapai untuk menduduki kerusi no. 1 Malaysia.

(Gambar: Al Gore, bekas Naib Presiden Amerika Syarikat sedang berkata sesuatu kepada Anwar Ibrahim sambil diperhatikan oleh Ali Al Kamali (Pengarah Urusan Datamatix) dan Mary Robinson, bekas Perdana Menteri Ireland 1990-1997). Gambar di atas dirakam pada 18 Nov 2006 di Bustan Al-Arab Hotel Dubai, ketika Al Gore merasmikan majlis penyampaian Anugerah Middle East “3rd Banking Excellent Award” anjuran Datamatix).
Kini, sepuluh tahun selepas itu, Anwar kembali lagi mempetaruhkan nasibnya untuk menjadi Perdana Menteri sekali lagi. Anwar berjanji dengan harapan dan impian untuk menurunkan harga minyak kepada rakyat.
Anwar sedaya upaya menangkis sumpah Saiful Bukhari dengan seribu satu alasan. Menyalahkan kerajaan yang sedia ada sebagai korup, tidak pandai mentadbir dan sebagainya. Isu-isu ini dijadikan alat untuk Anwar mencapai cita citanya yang terkandas dahulu.
Selepas Anwar bebas pada 2004, Al Gore membina semula imej Anwar di mata dunia. Al Gore telah melantiknya pada 23 Februari 2005, sebagai Lembaga Penasihat Generation Investment Management Group yang berpengkalan di London dan Washington.
Badan tersebut adalah badan pemikir kem Demokrat yang dipengerusikan oleh Al Gore. Badan itu juga dianggap sebagai tempat berhimpunnya wakil-wakil negara yang pro Amerika beraliran Demokrat. Dua orang anak buah Al Gore yang disayangi adalah Anwar Ibrahim dari Malaysia dan Mary Robinson dari Ireland.
Pada 16 Ogos, hari penamaan calon, Bush dan Al Gore membenarkan gambar mereka menjadi hiasan kenderaan PKR di Permatang Pauh. Biarpun mereka tidak hadir secara nyata, gambar tersebut bererti sokongan moral Al Gore dan Bush terhadap Anwar Ibrahim amat tinggi. Memang jelas Amerika Syarikat amat berharap Anwar menjadi PM Malaysia. Mengapa mereka minat sangat dengan Malaysia?
Apakah kerana kita ada Petronas atau kerana kerajaan kita dikuasai dan ditadbir oleh pemimpin pemimpin Melayu Islam? Atau kerana sistem mahkamah syariah kita? Bila Amerika bersungguh sungguh benar menyokong Anwar, apakah ini membawa erti penjajahan bentuk baru akan berulang kembali selepas 51 tahun kita merdeka? Sanggupkah kita melihat Malaysia berada di payung kuasa besar seperti Amerika Syarikat?
AZRINIZAM IBRAHIMPresiden Gabungan Pemimpin Mahasiswa Malaysia (GPMM)

Tiada ulasan: