23 Jun 2009

Kemelesetan Ekonomi.

Salam,

Apabila tiba musim kemelesetan ekonomi, kita tak dapat lari dari isu pemberhentian pekerja dan isu pemotongan gaji pekerja. Negara kita juga tidak terlepas dari isu ini. Sebesar mana pun sesebuah syarikat itu dan sekukuh mana pun keewangan syarikatnya, masalah pemberhentian pekerja tak dapat lari.

Ramai juga kawan-kawan penulis yang telah diberhentikan kerja.Mereka bukan dari golongan pekerja biasa, malahan gaji mereka juga hampir mencecah rm10,000 sebulan, namun berhenti tetap berhenti. Ada antara mereka yang telah balik ke kampung, buat kerja yang patut untuk menyara anak bini.

Kalau dulu bukan main lagi berbangga dengan pangkat dan kedudukan. Apa klass bekerja di kampung, gaji kecil, kereta kecil, rumah kecil, dan semua lagi keburukan tinggal di kampung. Sekarang siapa yang untung.

Penulis memang bekerja di kampung, kerja sendiri. Isteri kerja dengan Syarikat Kontraktor Kecil, tak banyak projek, projek pula kecil-kecil maka gaji pun juga kecil dalam rm2000 lebih jer. Namun apa yang perlu dibanggakan ialah tahun ni gaji isteri dinaikkan lagi sebanyak rm300, nak pinjam duit bila-bila masa boleh, bonus tahunan paling sedikit sebulan gaji. Pekerja tak ada seorang pun yang diberhentikan. Kebajikan pekerja boleh dikatakan tip top. So apa lagi yang kita harapkan?

Kemelesetan ekonomi adalah sesuatu yang lumrah. 10 tahun sekali mesti ia akan berlaku. Takkan syarikat besar di bandar-bandar tak boleh kaji dan buat persiapan untuk menghadapi kemelesetan ekonomi 10 tahun sekali ini kalau betul mereka bertanggungjawab. Atau pun mungkin mereka yang menguasai ekonomi ni sengaja nak mengabaikan tanggungjawabnya terhadap pekerja-pekerja mereka. Yang jadi mangsa ialah pekerja. Tuan punya syarikat hidup bergelumang dengan wang, manakala pekerja pula bergelumang dengan hutang.

Oleh itu pk-pkkanlah.

Tiada ulasan: